Despre Divorţ 1 – Consideraţii preliminare

Despre Divorţ 1 – Consideraţii preliminare

În ultimii ani Consiliul Uniunii a hotărât să clarifice şi să aprofundeze unele învăţături din Cuvântul lui Dumnezeu care au fost şi rămân de mare actualitate pentru bisericile baptiste din România. Concluziile acestor studii au fost prezentate la ultimele Conferinţe Naţionale ale Cultului Baptist, iar câteva articole referitoare la temele studiate au fost publicate în Revista Cultului Baptist. Mai precis, în anul 2000 s-a studiat relaţia Bisericii cu statul; în 2001 chemarea, viaţa şi lucrarea pastorului; iar în 2002 învăţătura biblică despre familie.

Complexitatea şi importanţa acestei teme presupune câteva precizări referitoare la demersul teologic, hermeneutic şi eclesial.

1. Consideraţii preliminare

A. Demersul teologic

În general, sunt două puncte de pornire fundamentale care ordonează întregul demers teologic: teologia de sus şi teologia de jos.

Teologia de sus porneşte de la revelaţia de Sine a lui Dumnezeu aşa cum o avem prezentată în Sfintele Scripturi. Acest model stabileşte care sunt principiile şi învăţăturile Bibliei pentru credinţa şi practica religioasă. Odată stabilite, principiile şi învăţăturile biblice sunt prezentate apoi omului pentru a fi însuşite şi practicate. Scopul acestei abordări este ca omul să-L cunoască pe Dumnezeu şi să trăiască în ascultare de El. Omul care alege acest model de a cugeta teologic este preocupat de cunoaşterea voii lui Dumnezeu şi de trăirea în sfinţenie în conformitate cu chipul şi asemănarea lui Dumnezeu.

Pilonii pe care se construieşte teologia de sus sunt: revelaţia Scripturii, ascultarea şi sfinţirea omului.

Teologia de jos porneşte de la om, de la nevoile şi dorinţele lui şi are ca scop rezolvarea lor pentru ca omul să fie fericit. În vederea rezolvării nevoilor omului, teologia de jos apelează la dragostea lui Dumnezeu care este înţeleasă în termenii fericirii omului. Prin urmare, Cuvântul lui Dumnezeu este supus unor interpretări şi reinterpretări, până când toate nevoile omului sunt satisfăcute. Rezultatul acestui demers este proiecţia unui Dumnezeu după chipul şi asemănarea omului. Pilonii pe care se construieşte acest demers sunt fericirea omului şi dragostea lui Dumnezeu care nu poate fi concepută altfel decât în termenii garantării fericirii umane.

B. Metoda hermeneutică

Când oamenii apelează la Scriptură pentru susţinerea unei idei au la dispoziţie două abordări hermeneutice fundamentale. Prima abordare porneşte de la textele clare, necontroversate ale Scripturii şi pe baza lor sunt interpretate textele mai puţin clare sau controversate. Rezultatul acestui demers hermeneutic este credinţa în învăţături clare şi normative pentru toţi oamenii. Pe baza acestor învăţături Biserica îşi clădeşte crezul şi practica.

A doua abordare hermeneutică porneşte de la textele neclare sau controversate şi pe baza acestora interpretează toată Scriptura. Concluzia la care se ajunge pe această cale este că Biblia nu vorbeşte clar despre subiectul în cauză şi, prin urmare, nu se pot lua decizii valabile pentru toţi oamenii. Prin urmare, fiecare om trebuie să decidă pentru el ce este bine sau nu. Orice încercare de a impune o normă de credinţă şi practică pentru toată Biserica este descrisă ca fiind dictatorială sau arogantă.

Pastor Paul Negruţ

va urma

Sursa:http://negrutpaul.wordpress.com/2009/02/19/despre-divort-1/

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s